Recenzija

Achtung! Chtulhu – Recenzija

Lavkraftijanski mitos oživljen je u mnoštvu RPG sistema, sad je vreme da ga probamo u Modiphiusovoj verziji 2d20…

Achtung! Chtulhu je RPG sistem objavljen u dva toma, Player’s Guide i GM’s Guide. Modiphius nastavlja da eksploatiše svoj sistem – 2d20, ali postavka igre je donekle izmeštena i to daje ovom izdanju fini šmek.

Naime, Chtulhu se u svojim RPG-inkarnacijama uglavnom bavio svetom “ludih 20-tih” kako bi se priča igre približila izvornom delu gospodina Lavkrafta. Bez obzira na sistem, igrači su uglavnom birali likove koji arhetipski mogu da se nađu u crno-belom predratnom hororu. Bilo je tu i plejboja i hrabrih pilota, dama u nevolji, tvrdokornih FBI inspektora u besprekornim odelima, velikih belih lovaca u opremi za safari…

Achtung – Dichtung!

Atchung! Cthulhu – knjiga za igrače

Achtung! Chtulhu, za slučaj da neko nije izvalio iz naslova i ilustracije, smešta Mitos (sviđa mi se što u knjizi dobija veliko slovo) u period 1939 – 1945, dakle u Drugi svetski rat. Hrabri komandosi (iz tabora, Saveznika – naravno), suočiće se ne samo sa nacistima, već i sa njihovim demonskim saveznicima. Moram da priznam da mi iz nekog razloga prija ova postavka, mnogo više nego tradicionalni pristup. Okultni nacisti, demoni i atlantiđanska tehnologija, vuku ne samo na Otimače izgubljenog kovčega i celu tu Indijana Džons ikonografiju, već i na Marti Misteriju, ako uopšte ima još neko da se seća tog stripa…

Knjiga predviđa pustolovine koje igrače vode u izgubljene gradove, egzotične lokacije, nacističke bunkere. Biće tu i wunderwaffen – eksperimentalnog oružja, okultnih artefakata, drevnih zapisa, psioničkih moći, a ne oskudeva se ni u grozotama. Naravno, da će se igrači susresti sa podvodnim podanicima usnulog boga, pomamljenim hitlerovcima, ali i tajanstvenim vanzemaljcima! A sve to dok konvencionalni rat besni, što pruža svakom GM-u sjajnu priliku da priče koje prate Mitos osveže presecanjem sa stvarnim likovima, istorijskim lokacijama i zbivanjima.

Dve dvadesetke

Modiphius je dosta eksperimentisao sa pokušajima da razvije svoj sistem koji će moći da prepakuje za potrebe raznih franšiza sa kojima sarađuje. Ako ste čitali recenzije njihovih sistema Infinity, John Carter of Mars ili Star Trek, možda vam neće biti odmah očigledno da je posredi jedan te isti sistem. To je zbog toga što se autori 2d20 sistema prilično dobro trude da sistem bude sve bolji i bolji sa svakim sledećim izdanjem, ali i stoga što prilagođavaju pravila svetu u kome se igra odvija.

No, ako ste igrali makar ijedan od ovih modernih RPG sistema – a koji svi vuku korene iz Fate Core – kao što su npr, Spire, Blades in the Dark ili Mutant: Year Zero, prepoznaćete glavne elemente 2d20 sistema.

Stres je merilo otpornosti avanturiste, Momentum motiviše igrača da bude uključen u igru, Threat je mehanizam koji GM-u daje odrešene ruke u smislu mehanike i pravednosti da igračima zagorčava život, a Focuses, Truths i Talents pružaju igračima šansu da utiču na narativ pod okriljem pravila. Osnovne sposobnosti likova beleže se kroz Skills i Attributes, što je prepoznatljiv format, u svakom slučaju.

Tajni rat

Achtung! Cthulhu - GM vodič

Achtung! Cthulhu – GM vodič

Da bi obezbedili svežu frku i izvor avantura, autori su u Drugi svetski rat udrobili razne okultne, tajne, demonske pa i vanzemaljske frakcije. Nacisti u svom taboru imaju okultnu grupu Cult of the Black Sun koji teže da prizovu Yog-Sothot-a. Protiv njih su Nacthwolfe, koji se uzdaju u nauku i tehnologiju, a oslanjaju se i na misterije Atlantiđana. Protiv njih su pripadnici britanske Sekcije M, zbir ekscentričnih okultista, mistika i čudaka. Pomaže im Američka služba za “mambo-džambo”, Majestic. Oni su više tabadžije i psionici, iz nekog razloga. Tu su i demonski sledbenici Ktulua lično, kao i njihovi milenijski protivnici Mi-Go, rasa insektoidnih pečurka (ili su to pečurkoidni insekti?) koji dolaze na Zemlju sa, pa svojim, mračnim planovima.

Ono što je veoma dobro u Achtung! Chtulhu pravilima jeste to što je ceo vodič za GM-a prepun neopterećujućih, ali vrlo korisnih materijala koji ne samo da pružaju detaljniji uvid u svet igre, već i nude skicu za celu kampanju. Dok izučavaju detaljnije o svakoj frakciji, GM-ovi će imati priliku da iskoriste informacije i formiraju svoje avanture. Hoću da kažem, dopada mi se što knjiga nije info-dump već ima neki narativ, drži pažnju i zaista prikazuje korisne crtice koji tvore kolažnu sliku sveta Mitosa u Drugom svetskom ratu.

Naravno, tu je i obavezna dopuna pravila novom opremom, novim naoružanjem za svaku od frakcija. Opet, informacije prati niz isečaka, ilustracija, detalja koji mogu da se utkaju u postojeću kampanju ili da se iz njih ekstrapoliraju avanture.

Mađija

Šta bi bio Ktulu RPG bez magijanja. Naravno, posredi nisu dijendi magije, već opasna zadiranja u kosmičke tajne i ludilo. No, “bojna magija” jeste prilagođena upotrebi na terenu, dok je ritualna magija koliko složenija, toliko i moćnija.

Fino je urađeno i to što je naci-magija oslanja na Ktulua, Yog-Sothotha i Nyarlathotepa, dok se saveznici pozivaju na magiju keltskih i nordijskih bogova, te oktključavanje psioničkih moći. Što se mene tiče mogli su malo da zadru i u religiju severnoameričkih indijanaca, ali ajd’ to je valjda neka osetljiva teritorija.

Istorijska građa

Premda Drugi svetski rat jeste popularna tema mnogih igara, u tomu Player’s Guide nalazi se lep prikaz istorijske građe. Ne samo da se predočava kakva je vojna i obaveštajna organizacija nacista, Britanaca, Amerikanaca i – pokreta otpora (francuskog, naravno), već se na pitak način igrači mogu upoznati sa životom ljudi u tom periodu.

Nisu, naime, sve avanture samo zamišljene kao špijunske ili akcione, otvorena je i oblast “home front”-a, tj. pripovesti koje bi se bavile običnim životom iza linija fronta. U tom smislu odlična je sekcija Supporting Roles koja govori o ulozi zabave i zabavljača, ulozi žena, civila.

Zaključak

Premda je Modiphius uložio u minijature, te računarsku igru (25 EUR na Steam-u), posredi nije taktički RPG (čitaj – skirmiš) poput Fallout-a, premda može i tako da se igra, sa mnoštvom prateće opreme i materijala. Knjige pravila koje smo pregledali (Player’s Guide i GM’s Guide) su ful RPG i koštaju 36 EUR za PG i 48 EUR za GMG. Što je… malko preskupo za moj ukus. Da, pravila jesu dobra i lepo su prilagođena temi, ali nisam siguran zašto bi neko dao “tolk’e pare” za nešto što može da se savršeno odradi u besplatnom Fate Core? Verovatno je ciljna grupa bila populacija koja još od 2014. igra i voli skirmiš verziju A!C (ako niste znali, zvanična skraćenica za Achtung! Chtulhu).

A vi? Koji je vaš omiljeni sistem za ph’nglui mglw’nafh Chtulhu R’lyeh wgah’nagi fhtagn?

Ostavite komentar ili postavite pitanja na našem sajtu. Pridružite se diskusiji na našem Discord serveru. Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook, Twitter i Instagram.

Zašto ne biste ostavili komentar na tekst? / Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.