Articles

Istorija društvenih igara

I pre nego što je smislio kako da zapiše reči koje je izgovarao, čovek je nalazio način da se zabavi i prekrati vreme. Od fizički zahtevnih igara koje su evolucija onih koje rade i životinje, čovek je osmislio nešto gde će koristiti ono što je za njega jedinstveno, razum. Ovaj trend kreiranja društvenih igara, za razliku od mnogih drugih stvari, bio je univerzalan; svaka civilizacija na svakom kontinentu je imala svoje igre koje su bile veoma važan deo svakodnevnog života naših predaka. Društvene igre su jedan od bitnih artifakta koje otkopavaju arheolozi, nalaze se u palatama, na prastarim slikama i u grobnicama.

lc-48_174_41-003.jpg

Bekgemon tabla iz 17. veka, Nemačka

Najstarija, nama poznata društvena igra je Senet, koja se nalazi na egipatskim hijeroglifama datiranim na kraj 4 milenijuma pre nove ere. Pored Seneta, tu je i Bekgemon koji je nastao u Mesopotamiji pre oko 5000 godina, a i danas veoma popularan na teritoriji Bliskog istoka. Go je smišljen u Kini verovatno tokom 6 veka pre nove ere kao jedna od prvih igara originalno nastalih na dalekom istoku. Tafl je igra starih Keltskih i Germanskih plemena koja je nastala pre 5. veka stare ere, a proširena širom severne Evrope, gde god su se našli i tragovi Vikinga. Preteče Šaha se razvijaju na područiju Indije u 4 veku nove ere, a Mankala igre iz Afrike oko 300 godina kasnije. Jedna od skorije otkrivenih, a veoma starih igara je i Ur (Royal Game of Ur), koju je pronašao engleski arheolog Lenard Vuli dvadesetih godina prošlog veka, a čije table su stare skoro 5000 godina. Pravila za igru je sa različitih tabli preveo kurator Britanskog muzeja, doktor Irving Finkl, 80tih godina i rekonstruisao način igranja ove antičke igre.

U 7 veku pre nove ere, Gautam Buda stvara preteču BoardGameGeek-a, prvu listu društvenih igara koja, doduše, služi da svojim pratiocima i vernicima stavi do znanja čime ne bi trebalo da se bave zbog toga što uzrokuju zanemarivanje drugih obaveza.

Tokom srednjeg veka dolazi do razvoja i evolucije starih antičkih igara. Šah od svojih indijskih početaka preko arapskih trgovaca na istoku i Mavra na zapadu, dolazi u Evropu i tu lagano dobija današnja pravila.

20180622_102714.jpg

Snakes&Ladders sa macama (1890. Francuska) u muzeju maca u Kotoru

20. vek. 1904. godine, u pokušaju da na što lakši način objasni loše strane kapitalizma (konkretno ekstremnu zaradu stanodavaca i dodatne muke onih koji nemaju novac), Elizabet Megi stvara The Landlord’s Game, igru koju svi znamo pod imenom Monopol.

Nakon Drugog svetskog rata, u Nemačkoj dolazi do pacifikacije društva koje od malih nogu biva naučeno da je direktan konflikt loša stvar. Ovo tokom 60-tih godina dvadesetog veka stvara novi tip društvenih igara, igre nemačkog stila, danas poznate kao eurostyle games. Ovo su igre koje igračima nude dublje strateške odluke bez direktnih konflikta i interakcije, ali uz mnogo slabiji tematski doživljaj nego kod ratnih igara.

20180722_222416.jpg

The Settlers of Catan (1995), “krivac” za popularizaciju euro igara u Americi

Tokom 70tih i 80tih godina, ovakve igre postaju ekstremno popularne u Nemačkoj koja postaje zemlja sa najviše prodatih društvenih igara po glavi stanovnika, velikim brojem poznatih dizajnera i najprestižnijim nagradama u oblasti. 1978. godine se uvodi Spiel des Jahres, nagrada koja i danas motiviše brojne dizajnere u Nemačkoj i širom sveta da stvaraju što bolje igre. Međutim, sve ovo ostaje popularno na relativno lokalnom nivou, sve dok 1995. godine Klaus Tebuer nije dobio nagradu sa The Settlers of Catan koji u narednim godinama probija put do Amerike gde postaje ekstremno popularan, a zlatno doba euro igara počinje.

Uporedo sa razvojem euro stila u Nemačkoj, u Americi se razvija potpuno drugačiji tip igara koje akcenat stavljaju na direktan konflikt i temu uz mnogo veći uticaj sreće. Cosmic Encounter, Talisman, Arkham Horror nastaju u ovom periodu i popločavaju put za moderne društvene igre i njihovu ekstremnu popularnost u 21. veku.

pic309648

Originalna verzija igre Arkham Horror iz 1987. (treća edicija dostupna do kraja godine)

Tokom pomenutih godina nastaju još dve grane koje se mogu svrstati u isti hobi; Gari Gajgaks i Dejv Arneson početkom sedamdesetih godina stvaraju D&D, prvu igru uloga čija istorija (a posebno osamdesete godine) zahtevaju neki drugi tekst, dok Ričard Garfild 1993. uz pomoć male firme pod imenom Wizards of the Coast izdaje Magic: the Gathering koji postaje planetarni hit, a WotC lagano pretvara u današnjeg giganta.

No, kao što smo već pomenuli, početkom 2000tih, popularnost hobija je naglo skočila. The Settlers of Catan počinje da se pojavljuje na policama pored starih klasika kao što su Monopol i Riziko, a sve veći broj ljudi koji nikada nisu bili zainteresovani za društvene igre, postaje deo ovog sveta. 2009. godine nastaje internet platforma za finansiranje projekata, Kickstarter, čiji ogroman procenat uspešnih finansiranja postaju društvene igre koje, ponovo, nakon jedne eksplozije početkom veka, uvećavaju svoju popularnost. 2012. glumac Vil Viton, strastveni igrač društvenih igara, počinje da snima emisiju Tabletop u kojoj dovodi razne poznate ličnosti iz sveta glume i Interneta, igrajući sa njima različite igre, čime dodatno ruši barijeru između geek kulture i mejnstrima. Društvene igre postaju kul!

DSC_8702

Le Havre (2008), tipična euro igra dizajnera Uwe Rosenberga

Sve više dolazi do fuzije različitih mehanika u kojima se spajaju različiti elementi više tipova igara. Neke mehanike iz igre uloga prelaze u društvene igre i obrnuto, linija između euro i američkog stila se smanjuje, a nekada i u potpunosti bledi, nove tehnologije nalaze mesta u novim dizajnovima, a nastaju i novi žanrovi.

Ljudi počinju da shvataju da društvene igre više nisu samo besmisleni Monopol i Ne ljuti se čoveče ili suvoparne apstrakcije kao Šah i Go, igrači nisu samo klinci, ili užasni zaluđenici koji ne izlaze na svetlost dana. Igre postaju skup teških strateških odluka, tematski jakih mehanika, brzih partija, laganih pravila; za svakoga po nešto. BoardGameGeek je sajt koji postoji još od vremena prvog uspona i iza užasno lošeg korisničkog interfejsa krije informacije za oko 100.000 različitih igara. 100.000 igara, sasvim dovoljno da baš svako od nas nađe ono što mu odgovara.

A za one sa plićim džepom, nedostatkom vremena i prostora, svet društvenih igara se proširio i na ekrane računara i telefona. Pored digitalnih adaptacija različitih naslova, dve aplikacije i web interfejsi kao Tabletopia i Tabletop Simulator nude sandbox okruženje uz ogroman broj dostupnih igara i lako povezivanje sa prijateljima i drugim igračima preko interneta.

eh01_layout.png

Eldritch Horror (2013), kooperativna igra kao evolucija igre Arkham Horror

O istoriji igara i pojedinačnim primerima bi moglo da se piše veoma, veoma dugo, ali sam probao da barem (kol’ko-tol’ko) ukratko opišem razvoj dotičnih, pa ako sam zaboravio neki bitan detalj, unapred se izvinjavam!

Zašto ne biste ostavili komentar na tekst? / Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.