Articles

7 načina da obradujete svog DMa

Danas je 4. mart, (polu)zvanični svetski dan DMova, barem po Kolvilu. Evo šta sve možete da učinite za svog igrostrojitelja.

Svaki RPG treba da ima bar jednog igrača i bar jednog voditelja igre (DM od Dungeon Master ako ste dijedijevac, GM od Game Master ako ste svi ostali). Ne bih znao da vam objasnim zašto baš ovaj datum, tek Met Kolvil (Matt Colville) kaže da je tako, a sve što Sv. Kolvil ili Sv. Mercer kažu – tako je!

Odnosi između DMa i igrača uvek su dinamični i pomalo kontroverzni. Mnogi ne priznaju da je RPG igra bez pobednika, smatrajući da igrači mogu da pobede ako dovoljno iznerviraju DMa. Sa druge strane, mnogi DMovi igraju “protiv” igrača. Pa onda igrači smatraju da je DMova sveta dužnost da ih zabavi, dok sa druge strane DMovi uvek više vole igrače koji ih zabavljaju. Tu nema mnogo pravila, ali evo šta (sve) možete da učinite za svog dandžnmastera, bar na ovaj sveti dan.

Prinesite prigodne ponude (pravilo PPP)

Mnogi igrači na sesiju donesu grickalice i piće, uglavnom po svom ukusu. Znate ono, džak čipsa (deblje rezanog za puniji ukus), ceo Crvenkin asortiman (jafa, trostruki mančmelou sa ekstra penom), te gazirana pića i sokići. Dok gejmaster priča priču, igrači sve to natrpaju u se.

Stoga, ukoliko želite da obradujete svog DMa, porazgovarajte sa njim šta bi voleo/la da vidi na stolu. Iznenadićete se. Neki će tražiti čips od kelja ili cvekle, možda žilijen od šargarepe, Prolom vodu umesto “crnog soka”. Drugi bi bili oduševljeni porcijom krmetine, kolenica u saftu štajaznam. Poenta je da iznesete na sto ono što DM voli. Za ekstra ljubav najbolje je da to što ste doneli pred GMa zaista ponudite isključivo njemu/njoj. Ništa lepše neg’ kad se DM u svom ritmu prihranjuje, dok se igrači tuku oko poslednje ljuspice čipsa.

Dođite (j$#”!/@no) na vreme (ili 15 minuta ranije)

Dinamika RPGa je gotovo uvek predvidiva. “Dođite u šest” znači da će svi igrači da kasne, sakupe se negde do pola osam, čavrljaju do devet. Zatim se primire. Da ne bi sipao RPG zavrat, gejm master mora da polako razvija seansu, pa se igrači oko jedanest već uzvrpolje i na kraju odlaze nezadovoljni guđajući kako se nisu dovoljno zabavili.

Ukoliko želite da obradujete svog DMa, a pritom i da se zabavite, dođite na vreme. Budite strpljivi, jer sesiji uvek treba bar 45-60 minuta da se zahukta. Ako se niste dugo videli, organizujte čavrljajuće druženje (recimo uz neke lagane društvene igre), pa da vidiš kako ćete se lepo zabaviti čak i na seansama od 3-4 sata.

Nikad se ne igra sistem, igra se DMova igra, ne budite trolovi

U zlatno doba RPGa niko nije pitao “koji sistem igramo”. Igrala se priča koju je pripremio voditelj igre, primenjujući (često prilagođujući) neki sistem. Tako smo se šaljikali da ne igramo sajberpank (Cyberpunk 2020) nego GradaPunk (po DMu Gradimiru) ili da sistem nije rolmaster (Rolemaster) nego RankoMaster jer me baš bolelo dupe da primenjujem SVA pravila sistema koji se isporučuje u četr’ kamiona knjiga tvrdog poveza.

U današnje vreme previše je igrača koji znaju sva pravila i prekidaju seansu ispravljajući DMa, burgijajući po pravilima, zloupotrebljavajući ih. Da vam kaže nešto čika. Nijedna pravila nisu savršena. Sva su kancer, a posebno DijenDi. Pustite DMa da vodi priču, da vam progleda kroz prste ili da vas nagradi mimo pravila. Ti što troluju (rule lawyers) svojim poznavanjem pravila izražavaju veliko nepoverenje u DMa i predlažem im da sa dotičnim/om, više ne igraju. 

Ne budite sunđeri, učestvujte u priči

Naviknuti na kompjuterske igre, mnogi igrači sede i čekaju šta će im DM reći. Ponekad nešto uzvrate, ali najčešće pogledom, energijom i rečima pitaju “I? Šta je bilo dalje?” Da, postoje razni stilovi igre i različiti igrači. Ali za jednog DMa ništa nije pogubnije nego grupa koja samo uzima energiju, a nikad je ne daje. Koja ćuti i sluša, koja nikad ne pravi izlete u igranje uloge koje nije neposredno vezano za zaplet ili borbu. Kao neko ko je prevalio preko leđa hiljade i hiljade igrača, kažem vam da DM naposletku nađe načina da izbegne takve družine.

Ukoliko vam je stran pristup zajedničkog stvaranja priče, razgovarajte sa DMom. Postoje i takvi koji ne vole da im se igrači mešaju. Ali ne postoji nijedan DM koji može samog sebe da zabavlja satima (takvi se zovu pisci ili smarači ili oba). Možda DM neće da vam “uvali” da nešto sami opišete, možda ne želi da skreće sa glavnog toka radnje, ali uvek više ceni one igrače koji na bilo koji način doprinose igri umesto da sede i sasvim pasivno posmatraju igru.

Isključite mobilni, usredsredite se na igru

Sa igračeve tačke gledišta, često se dešava da postoje zastoji u igri. Nekad GM nešto opisuje, nekad se odvija neki razgovor u kome ne samo da ne učestvuju, već njihovi likovi ne prisustvuju. Katkad su igračevi likovi nokautirani ili na drugi način van borbe. Stoga je za većinu igarača sasvim legitimno da prvom prilikom kad nastane kakav “zarez” u igri, izvade telefon i provere da li ih je neko lajkovao ili tako nešto nebitno.

Nemate pojma koliko svaka vrsta nepažnje, a posebno buljaranje u telefon ometa DMa. Učestvujte u igri. Čak i kad se nešto ne odnosi na vašeg lika, sve što DM govori je deo uronjavanja u svet igre (‘ste nekad čuli za imerziju?). Posmatrajte to kao bilo kakvu drugu zabavu. Ne znam kako sad vi mladi živite, ali ako pored žive devojke na dejtu piljite u telefon ili gledate u ekran tokom filma ili koncerta, s moje tačke gledišta (a i s tačke gledišta svakog izvođača, jer GM jeste to) ne samo da niste normalni, već ste i nevaspitani.

Uradite domaći, napravite nešto za svoju kampanju

Po svojoj prirodi, RPG seanse, pa čak i kampanje, efemerne su poput pozorišta. Šta to znači? To znači da se svaka seansa događa jednom. Čak i da se ponovo igra isti modul, cela igra nastaje baš za tim stolom u tom trenutku i ne može da se istovetno ponovi, čak ni sa istom grupom. Zatim vam ostaje u sećanju i zauvek nestaje sa lica zemlje. 

Zato su sve sesije koje se snimaju i strimuju dozlaboga dosadne, osim ako nisu kao Critical Roll nameštene (gaspu! Zamislite, da to je sve po scenariju nakrenem vas tako naivne). DM je bolno svestan te prolaznosti RPG seansi, pa stoga često požele da se njihova priča na neki način ovekoveči ili opredmeti. 

Ako želite da usređite svog DMa/icu, uradite nešto što će im dati do znanja da su vam njihove sesije ostale u lepom sećanju. Nacrtajte svog lika ili družinu. Nađite sliku sa interneta da zalepite na karakterne šitove. Napravite mapu. Izdeljite figuricu. Napecite kiflice u obliku rune. Tetovirajte d20 na… dobro možda to ne, ali kapirate… makar bili najnetalentovaniji za ikakve rukotvorine, uvek možete da nađete način da donesete neki prilog koji DMu poručuje “sviđa mi se to što radiš, evo ga moj doprinos”.

Topla reč, pohvalite DMa

“Strava si”, “super je bilo”, naravno da nije dovoljno da samo ovim izrazite svoje zadovoljstvo DMovim seansama. Svaki DM voli da vidi i čuje da ste se zabavili, da njegov/njen trud nije bio baš sasvim uzaludan. Međutim, mnogo lepše i kreativnije je da iskoristite trenutak posle igre ili tokom administracije (levelovanje, pazarenje opreme) da popričate sa DMom i kažete im koji vam je trenutak/scena ostao u sećanju, šta je na vas ostavilo najveći utisak. Iskažite slobodno sve što ste primetili, možda je to neki NPC ili neka scena, neka borba, neki deo priče ili stil vođenja igre. 

Nije to samo pitanje zahvalnosti, već pomaže (dobrom) DMu da izgradi naredne seanse. Slobodno izrazite svoje ideje koje biste voleli da utka u kamanju, prijavite sve čime ste bili veoma ne/zadovoljni. Sve i da kažete, užas neću više da dolazim, verujte mi, nekog ste veoma usrećili. Ako nikog drugog, onda sebe.

Categories: Articles, RPG, Serbian

Tagged as: ,

Zašto ne biste ostavili komentar na tekst? / Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.