The Voyages of Marco Polo – recenzija

Marko Polo je bio srednjevekovni venecijanski istraživač i trgovac koji je zajedno sa svojim ocem i stricem proveo 24 godine putujući po Aziji. Po povratku postaje prvi evropski posetilac Kine koji je o tome napisao detaljnu hroniku, a koja je motivisala mnoge istraživače da prate njegove stope.

8

• Vreme: 40-100 minuta
    • Broj Igrača: 2-4
    • Mehanizmi: postavljanje radnika, bacanje kockica, varijabilne moći igrača, kretanje od tačke do tačke
    • Dizajner: Simone Luciani, Daniele Tascini
    • Izdavač: ZMan Games
    • Izdato: 2015.

The Voyages of Marco Polo je worker placement igra u kojoj igrači umesto standardnih radnika koriste kockice koje su bacili na početku poteza. Broj na kockici određuje potencijalnu cenu i snagu odigrane akcije; manji brojevi će vam olakšati odigravanje akcija koje je protivnik već zauzeo (manje plaćate za preklapanje), dok će veći brojevi dati jače akcije.

bg_voyagesofmarcopolo_02

Na početku partije svaki igrač dobija karaktera koji ima veoma jaku sposobnost, koja igru čini poprilično asimetričnom. Mateo Polo će igraču dati dodatnu kockicu, Merkator će dobijati resurse kada drugi igrači odigraju određene akcije, Marko Polo na put ide sa svojim ocem, što će mu olakšati obilaženje različitih gradova, Berke Kan neće morati da plaća za preklapanje tuđih kockica, itd…

Osnovna tabla igre je podeljena u dva dela. Gornji deo prikazuje mapu Mediterana i Azije sa gradovima koje igrači mogu da obiđu. Svaki od gradova igraču koji ga poseti otvara nove akcije koje se nasumično postavljaju na tablu pre igre ili male akcije koje se automatski odigravaju na početku svakog poteza. Donji deo table predstavlja standardne akcije koje igrači mogu da odigraju kako bi skupili resurse, kretali se po mapi i preuzimali misije.

bg_voyagesofmarcopolo_03

Osnovne akcije

Kroz pet rundi, igrači će skupljati poene tako što će izvršavati trgovačke misije, obilaziti što više gradova i raditi napredne akcije.

The Voyages of Marco Polo sadrži osnovnu tablu, male table za igrače, dosta malih karata, drvene tokene za resurse, različite tajlove i sve ono što se može naći u kutiji jedne standardne euro igre. Plus kockice; drvene kockice za svakog igrača i još nekoliko neutralnih. Kvalitet komponenti je uglavnom dosta dobar, ali veliki minus za užasno nepravilne veličine i debljine različitih resursa kod kojih je skoro obavezno obeležavanje većih verzija.

bg_voyagesofmarcopolo_04

Tabla igrača sa resursima i bonus kockicom

Po pitanju dizajna, ilustracije za igru je radio fantastični Denis Lohauzen, a njegov rad je i ovde na veoma visokom nivou. Preglednost ikonica i table je dosta dobra.

Mnogo je toga za voleti u Putovanjima Marka Pola. Igra ima čak 31 karticu naprednih akcija koje se nasumično raspoređuju na 9 polja na tabli. Čak i da sama pozicija nije bitna (a jeste), to je ogromna razlika u strategijama od partije do partije. Kada na to dodamo i male akcije koje se takođe nasumično postavljaju, asimetrične sposobnosti karaktera, veliki broj različitih misija sa raznovrsnim nagradama, skrivene zadatke koji govore igračima koje gradove bi trebalo da posete za dodatne poene; dobijamo igru koja na ubedljivo najbolji način pristupa povećanju ponovne igrivosti bez velikog povećanja vremena potrebnog za postavljanje ili neprirodno usiljenih sitnica koje ne izgledaju elegantno tokom same partije.

bg_voyagesofmarcopolo_06

Wilhelm, jedan od karaktera sa sposobnošću da poseti grad kroz koji samo prolazi

Osnovna pravila igre su relativno lagana i intuitivna, partije ne traju predugo, a igra ne zahteva poznavanje jezika, dok je ikonografija pregledna i posle par partija poprilično logična. I pored ovoga, igra zahteva teške odluke koje potpuno utiču na krajnji ishod partije, pa ćete se posle dobro odigrane partije osećati ponosno, a posle loše retko kriviti kockice koje se uglavnom relativno lako izmene kada je to potrebno.

The Voyages of Marco Polo nema mnogo negativnih aspekata. Tu su već pomenute drvene komponente za resurse koje su užasno loše isečene, nekim igračima može da zasmeta što igra naizgled ima premalo akcija za sve ono što je “potrebno” da uradite, dok, i pored toga što nije veliki, uticaj sreće ipak postoji.

bg_voyagesofmarcopolo_07

Gradovi sa naprednim i malim akcijama

Luciani i Tascini su u igrama pre i posle ove pokazali da dosta paze na igrače koji nemaju mnogo drugara, pa se tako i ovde u manje od punog broja igrača preklapaju određena polja koja je zbog toga nešto teže odigrati. Igra odlično radi kroz svaki broj igrača, mada je nešto uzbudljivija kada je više ljudi za stolom.

bg_voyagesofmarcopolo_08

Skriveni zadaci sa gradovima koje bi igrači trebalo da posete za dodatne poene

Prelepe ilustracije su donekle ukaljane užasno lošim komponentama za resurse, ali u potpunosti nadomeštene fantastičnom igrivošću i neverovatno dobrom varijabilnošću. Uz ne preterano komplikovana pravila i relativno kratko vreme igranja, The Voyages of Marco Polo je fantastičan dodatak za kolekciju svakog ljubitelja euro igara! Posebno onih kojima ponekad nedostaje zveckanje kockica.