Isle of Skye – recenzija

Visoke ogoljene planine, zeleni pašnjaci, zalivi, rečice i jezera. Dobrodošli na ostrvo Skaj, najveće ostrvo Unutrašnjih Hebrida Škotske.

Krajem 18. veka dolazi do raspada klanovskog sistema u Škotskoj čija posledica postaje masovno dobrovoljno i prisilno raseljavanje stanovništva u priobalna mesta na ostrvu, a u nekim slučajevima i u daleke zemlje kao što su Amerika i Australija, kako bi zemljeposednici došli do što više mesta za gajenje ovaca. Ostrvo je sa 20.000 stanovnika koje je početkom 19. veka imalo, palo na manje od 9.000 krajem dvadesetog.

Glavni grad ostrva i Unutrašnjih Hebrida je Portri, poznat po svojoj šarenoj luci.

8

• Vreme: 30 – 50 minuta
    • Broj Igrača: 2-5
    • Mehanizmi:  aukcija, sakupljanje setova, postavljanje pločica
    • Dizajner: Alexander Pfister, Andreas Pelikan
    • Izdavač: Lookout Games
    • Izdato: 2015.

Isle of Skye je aukcijska igra postavljanja pločica za 2 do 5 igrača. Iako na prvi pogled dosta podseća na Karkason zbog svoje osnovne mehanike i izgleda, svaka sličnost sa ovim klasikom se tu završava. Na početku svake partije igrači nasumično odaberu 4 (od raspoloživih 16) pločica sa zadacima, odnosno načinima na koji se dobijaju poeni na kraju svakog poteza. Nakon toga svaki igrač dobije 5 zlatnika i 3 nasumične pločice sa terenom. Od 3 pločice, skriveno, na dve postavlja zlatnike u vrednosti koju je spreman da plati za njih, a jednu odabira za uništavanje. Kada su svi završili, simultano se otkrivaju izbori i igrači redom mogu da kupe po jednu pločicu jedni od drugih za onoliko zlatnika koliko je prvobitni vlasnik postavio. Kada svi završe sa kupovinom zlatnici sa preostalih pločica se vraćaju u banku, a igrači ih uzimaju za sebe i zajedno sa prethodno kupljenom ih postavljaju na svoju mapu spajajući planine, reke, livade, jezera, itd. Nakon toga, proverava se koje pločice sa zadacima donose poene na kraju tog poteza i svaki igrač pomera svoj disk na tabli sa poenima. Nakon poslednjeg poteza, igrač sa najvećim brojem poena je pobednik.

bg_isleofskye_02

Veoma bitan deo igre je i ugrađena mehanika za stizanje vodećih igrača. Naime, na početku kasnijih poteza igrači dobijaju više zlatnika za svakog igrača koji se na tabli sa poenima nalazi ispred njih, dok sa druge strane sve veći broj pločica donosi poene. Deo same dugoročne strategije može i biti namerno zaostajanje kako bi se iskoristila mehanika za pristizanje, dok je ona sama dobra i za one koji su imali loše “otvaranje”.

U kutiji se nalazi gomila pločica koje vizuelno dosta podsećaju na one iz Karkasona, vrećica za nasumično izvlačenje dotičnih, tokeni za novac, tabla za praćenje poena i aktivnih zadataka, pločice sa zadacima kao i nekoliko drvenih diskova za praćenje runde i poena. Tu su i kartonski paravani koji pored boje i imena klana koji igrač vodi služe i da se sakriju informacije o raspoloživom i odabranom novcu u toku igre. Kvalitet komponenti je na prosečnom nivou. Voleli bismo da su paravani barem upola veći, ali i ovako rade posao. Ilustracije su veoma lepe i pregledne.

bg_isleofskye_03

Isle of Skye je igra sa zanimljivim euro mehanikama upakovanim u laganu igru koju može naučiti svako u roku od maksimum 15tak minuta. I pored ovoga, igra ima neke zanimljive odluke. Tu je pravi izbor zlatnika koji ćete postaviti na svoje pločice, koju da kupite kada dođe na vas red, kao i pravo mesto za postavljanje na vašoj tabli. I kada na kraju 6. (ili 5.) poteza pogledate šta ste “izgradili”, osećaćete se barem malčice ponosno na to svoje parče zemlje.

Lagane igre često imaju i problem sa ponovnim igranjem. Međutim, sistem bodovanja u Isle of Skye-u je toliko dobro zamišljen da igra veoma teško može da vam dosadi. 16 pločica od kojih se samo 4 koriste nas dovodi do 1820 kombinacija u kojima se ni ne uzima u obzir redosled kojim su postavljene (što je za igru prilično bitno). Naravno da ovo ne znači da je svaka igra od ovih 1820 potpuno drugačija, jer se jedna pločica razlikuje, ali ćete svakako pristupiti drugačije partiji i potezima u odnosu na onu koja se trenutno boduje!

bg_isleofskye_04

Po pitanju broja igrača igra je brza i radi odlično u skoro svim varijantama. Isle of Skye je jedino malo slabiji kada ga igrate u paru, mada postoje i neki mehanizmi kreirani od strane ljubitelja igre koji donekle u tome pomažu.

Da ne bude baš sve sjajno i bajno pobrinulo se i par problema. Nekim igračima može da smeta catch-up mehanika koja se meni lično prilično svidela. Zabava, a ne pobeda, je osnovni zadatak svake igre, a nikome nije zabavno da igra pola partije znajući da ne postoji ni najmanja šansa da pobedi. Catch-Up mehanika je tu da pomogne onima koji zaostaju, ali i da potencijalno otvori dodatne strateške odluke. Međutim, bez obzira na sve, ovo nekome može da smeta i da se onaj koji je sve vreme u vođstvu oseti prevarenim.

bg_isleofskye_06

Drugi potencijalni problem je uticaj sreće u izvlačenju pločica. Može se desiti da baš ono što vam idealno “leže” na tablu nikako ne možete da dobijete ili vam konstantno otkupljuju najbolje pločice. Retke su situacije u kojima se baš primećuje da neko nema sreće i zbog toga gubi, ali su takve situacije moguće.

Ako vas pored svega ovoga nisam naterao da odete u neki od domaćih klubova i barem probate (ako ne i pazarite) Isle of Skye (koji je uz sve ovo gore pomenuto i poprilično jeftina igra), onda će brojne nominacije i par nagrada koje je igra dobila u tome sasvim sigurno uspeti. Najpoznatija nagrada je svakako Kennerspiel des Jahres za 2016. godinu, odnosno ekspertska igra godine u okviru Spiel des Jahres nagrade.

bg_isleofskye_05

Komponente prosečnog kvaliteta i poprilično lepog dizajna kriju predivnu, brzu i laganu igru koju možete igrati uz prijatelje koji nisu baš navikli na moderne društvene igre. Uz to ima i dovoljan broj zanimljivih strateških i taktičkih odluka kako bi mogla da bude zanimljiva strastvenijim igračima, ali i odličan uvod u neke ozbiljnije naslove. Negativnih strana ima malo i definitivno nisu velike. Nekim igračima može da zasmeta Catch-Up mehanika (koja, doduše, može lako da se eliminiše), potencijalni uticaj sreće u izvlačenju pločica ili činjenica da igra nije baš savršena za 2 igrača.

1 reply »