Sierra West – recenzija

Sierra Nevada, planinski venac koji se proteže duž dobrog dela Kalifornije je poznat po svojim nacionalnim parkovima, spomenicima prirode, visokim vrhovima, ali i po zlatnoj groznici koja je obeležila sredinu 19. veka i naselila ovu, danas, najmnogoljudniju, Američku državu. Sierra West nas vodi u ovo doba, Američki zapad, u vreme kada je revolver bio zakon, a komad zlata želja svake duše koja se obrela u ovoj surovoj divljini.

Sierra West

• Vreme: 40-60 minuta
  • Broj Igrača: 1-4
  • Mehanizmi: građenje špila, kupljenje karata, programiranje akcija
  • Dizajner: Jonny Pac Cantin
  • Izdavač: Board&Dice
  • Izdato: 2019.

U igri ćete sami ili uz još do 3 prijatelja voditi svoju grupicu doseljenika koji pokušavaju da pobede divljine ove velike planine i probiju se do Kalifornije, pazeći na hladnoću, divlje zveri i glad. Gradeći svoj špil karata, u svakom potezu ćete koristiti 3 iste kako biste isprogramirali svoje akcije. Naime, svaka karta na sebi ima 5 polja koja postavljate na svoju tablu i time otkrivate po 4 na dve karte koje se nalaze na levoj i desnoj strani i samo jedno, centralno polje na karti u sredini. Ova polja predstavljaju različite akcije koje igrači mogu da odigraju tako što će “kretati” svoje doseljenike po ovim kartama s leva na desno, pa će tu biti skupljanje resursa, kretanje teretnih kola i graničara, uzimanje magarca, ali i pravljenje različitih građevina sa specijalnim sposobnostima i skupljanje karata “sa planine” čime gradite svoj špil i uzimate specijalne karte za trenutno odabrani modul igranja. Da, Sierra West ima 4 različita modula igranja koja u osnovi imaju identična pravila, ali i dodatne akcije na kartama koje se uzimaju sa planine, čime se menja pristup igri i način skupljanja poena. Svaka karta pored standardnih akcija ima i akciju vrha planine koja uglavnom predstavlja način da razvijate svoj kamp ili pomerite teretna kola duž puta, trošeći različite resurse. Kako biste stigli do ovih akcija, doseljenici moraju doći do kraja puteva koji predstavljaju obične akcije, što uglavnom nije problem, jer plaćanje određenih polja nije obavezno ako akciju ne želimo da odigramo, ali je u slučaju pojedinih situacija (npr. napad medveda u osnovnom modulu) preporučljivo kako ne biste pretrpeli štetu u vidu gubitka građevine ili karte.

“Sierra West ima 4 različita modula igranja koja u osnovi imaju identična pravila, ali i dodatne akcije na kartama koje se uzimaju sa planine, čime se menja pristup igri i način skupljanja poena.”

Interakcija između igrača je limitirana i na prvi pogled izgleda kao da su delovi naknadno smišljeni samo da bi postojali, ali ipak funkcionišu. Igrači će moći da “hvataju” životinje koje se nalaze na kartama aktivnog igrača, koristeći doseljenike koji posle neće moći da “rade” u njihovim građevinama. Hvatanje životinja, pak donosi resurse kada dođe do aktiviranja akcije za trgovinu krznom, ali i okreće životinju na aktivnu stranu čime igrači neće izgubiti 3 poena na kraju partije.

Pored ovih osnovnih pravila, četiri modula će dodati karte sa specifičnim akcijama, pa će u prvom modulu, Apple Hill, igrači sakupljati jabuke u zajedničko skladište, pokušavajući da ih iskoriste pre protivnika. Drugi modul, Boats & Banjos vas vodi na pecanje duž male, planinske reke, gde će vam najviše poena doneti trgovina ribom, dok će vas Gold Rush scenario naterati da skupljate zlato u rudarska kolica. Poslednji modul, Outlaws & Outposts vas stavlja u ulogu boraca za pravdu i lovaca na razbojnike širom planine. Iako u osnovi identični, različiti moduli će ipak biti zanimljivi drugačijim tipovima igrača. Poslednja dva modula imaju i kockicu koja donekle utiče na rezultate odabrane akcije, pa dok je to kod Gold Rush modula, po našem mišljenju, fino urađeno, Outlaws & Outposts je ipak zakazao i dovodi vas u varijantu gde će vam bacanje kockice odneti ili doneti pobedu.

“Igra na stolu izgleda prelepo; komponente su veoma kvalitetne, a ilustracije pune živih boja i detalja.”

Sierra West na stolu izgleda prelepo; komponente su veoma kvalitetne, a ilustracije pune živih boja i detalja. I pored toga, preglednost ikonica je uglavnom na finom nivou, mada su dotične na građevinama malo čudne i ne baš u skladu sa ostalom ikonografijom, pa će vam kod prvih nekoliko partija biti potrebna pravila za referenciranje.

Kada prvi put utonete u lepote Sierra West-a sačekaće vas pozamašna, ali odlično organizovana i pregledna pravila; primetićete lepo ukomponovanu temu, veoma pametno osmišljen način programiranja akcija, nekoliko modula koji uz malo pravila, ali opet značajno menjaju igru dajući joj mnogo na kvalitetu ponovne igrivosti. Zanimljive odluke su svuda, od postavljanja karata pa do izbora da li da promenite neko zlato u običan resurs (dok još imate mazgu) kako biste imali dotične za aktiviranje životinja tokom protivnikovog poteza, da li da uopšte trošite doseljenike za te akcije, ako znate da posle nećete moći da koriste građevine koje ste izgradili. Sve to zvuči odlično i Sierra West odaje utisak zabavnog, prelepo ilustrovanog i tematski potkovanog, eura osrednje težine.

Međutim, već posle par partija, stvari se polako menjaju. Odluke koje su se u prvom trenutku činile značajne i zanimljive polako gube na težini, pa dolazi do situacije gde će igrači skloni AP-u i dalje provoditi mnogo vremena u odlukama, a oni koji nisu podložni overanaliziranju će na brzinu odlučivati, jer neće videti velike razlike u različitim rezultatima. Poenta je, na kraju, da je igra, možda, isuviše očigledna, predvidiva, nedovoljno uzbudljiva. Tome definitivno ne pomaže i pomalo pipav način postavljanja karata koje grade planinu na tabli, a koje, u idealnim uslovima, izgledaju prelepo. Međutim čim počnete i najmanje da pomerate svoje graničare ili uzimate karte sa table, sve postaje odvratan nered koji stvara dodatnu frustraciju.

Broj igrača je još jedan problematičan deo. Solo varijanta je zanimljivo urađena i ne zahteva previše nepotrebnog rada od strane igrača, ali je haotična i previše se oslanja na sreću. S druge strane, Sierra West je igra koju nikako ne bih igrao u četiri igrača, a i za tri bih dobro razmislio koga želim da vidim za stolom. Vreme čekanje je predugo i sporiji igrači će napraviti haos ostalima koji žele samo da uživaju u igri. Na kraju ostaje samo varijanta za 2 igrača, koja je, osim ako nemate BAŠ brze saigrače, jedina varijanta koja je realno igriva.

“Sierra West je i dalje solidna igra, ali za određene situacije, grupe ljudi i raspoloženje.”

Naravno, sve ovo zvuči mnogo gore nego što zapravo jeste. Sierra West je i dalje solidna igra, ali za određene situacije, grupe ljudi i raspoloženje, a u moru novih igara koje svaki dan izlaze, da li vam je potreban još jedan takav naslov? Za one koji znaju da cene ove pozitivne strane, temu i prelepe komponente, a ne smeta im potencijalno dugo čekanje između poteza, Sierra West je dobar izbor. Ipak, naša preporuka je da je, ako možete, probate pre kupovine.

Da li ste probali Sierra West? Kako se vama svidela? Ostavite komentar ili postavite pitanja na našem sajtu. Pridružite se diskusiji na Pitchwise.net Discord serveru!