Articles

Male tajne velikih Game Mastera – Gotove avanture i gde ih naći

Nije lako biti GM. Potrebno je dotaći se raznih veština i znanja. Srećom, tu smo da vam pomognemo.

Zamislićemo da ste početnik i da hoćete da zabavite svoje igrače kvalitetnim avanturama, a još se ne usuđujete da napravite svoju kampanju. Zapravo, postoji mogućnost da postignete i jedno i drugo.

Tokom gotovo pola veka postojanja roleplay igara, napisano je mnoštvo avantura. Kako je RPG nastao iz ratnih igara (wargaming), posebno podvrste koju bismo nazvali čarke (skirmish), to je pozamašan spisak pustolovina koje nisu duboko utemeljene u nekakvu priču. Hoću da kažem, čak i danas, avanture se pišu tako da se srazmerno jednostavno mogu umetnuti u vašu kampanju.

Šta je onda “kampanja”? Pa, ružnim rečima, izgovor zbog kojeg vaši igrači idu da ubijaju (manje-više) nedužna bića širom sveta. Odnosno, pripovest koja spaja sve “misije” na koje vaši igrači idu. E time se ovde nećemo baviti, već samo problematikom avantura. Tačnije, gde možete da nađete zbirku gotovih pustolovina koje možete da ubacite u svoju igru. Zašto tako? Ponajpre zato što vrlo često nije ni potrebo razvijati kampanju. Ako ste početnik GM, imate igrače, njima će najvažnije biti da svaka seansa bude zabavna i ispunjena istraživanjem, borbama i prilikom za interakciju. Kampanju možete da sastavljate i usput, ako vam tako bude zgodno, a vrlo je moguće da će vas niz avantura nadahnuti da ih povežete u celinu koja ima svoju priču.

-Gde idemo? – Nebitno, dok je ala za poseći i piva za popiti!

Šta je onda “avantura”? Često se naziva i “modul”, a predstavlja zaokruženu celinu, zbir aktivnosti koje družina igrača prolazi da bi otklonili pretnju, obično u vidu čudovišta, zlih ljudi, kultista i sl. Najbolje je da avanturu zamislite kao “misiju” ili kao epizodu u TV seriji. Ono što je lepota modula je to što uglavnom mogu da se koriste bez mnogo prilagođavanja, sve je složeno i spremno za upotrebu… ko su protivnici, šta se dogodilo, kako izgleda prostor koji se istražuje, gde je blago, ko ga čuva, i sve ostalo što može da treba GMu da bi odgovorio na upite igrača.

Dobro, a kako se koriste ti moduli ili avanture? Veoma jednostavno. Najpre pročitajte šta sve piše, bar do kraja prvog poglavlja. Avanture obično imaju desetak strana, ako je i više, sve je lepo naseckano na epizode i poglavlja, bez brige. Uvod objašnjava šta se zapravo zbiva, ko su ključni likovi ili događaji, kako ide tok avanture u odnosu na ponašanje igrača. Predloženi su i razlozi da se igrači upetljaju u ovu misiju.

Često, avantura se događa u nekakvoj razvalini, divljini ili kakvom podzemnom lavirintu, ali započinje u naselju, gradu, selu, kakvoj-takvoj civilizaciji. Moduli daju podatke čega sve ima u naselju, da li igrači mogu da dobiju informacije i od koga, ko im je “kontakt” koji im daje zadatak, te da li postoji mogućnost da nabave kakvu posebnu opremu. Lepota gotovih modula je i u tome da obično pružaju i opise jasno odvojene u zaokružen blok teksta, a počesto i cele dijaloge, tako da maksimalno štede trud.

Sledi spisak događaja sa upustvom kako da ih predstavite igračima, te opis prostorija u kojima se događaju zanimljve situacije, borba, istraživanje, zagonetke i sl. Priložene su statistike opasnosti, bilo da su zamke ili ratoborna čudovišta. Vaš zadatak kao GMa je da sledite uputstva i vodite igru, ništa lakše.

Bajno, a gde da nađete dovoljno tih modula tako da nikad u životu ne morate da napišete svoju avanturu? Pa, to je bar jednostavno u današnje internetsko vreme…

Ili možete napraviti ovakvu kolekciju

Za početak, tu je najveća virtuelna prodavnica RPG materijala, DriveThruRPG.com koja nudi preko 1000 avantura koje su besplatne. Za svega dolar (cca 100 RSD) možete naći blizu 500 veoma dobrih avantura. U rangu između $2 i $5 (što je 200-600 RSD) nudi se preko 4500 avantura, za one sa dubljim džepom.

Sirotinja će morati da pretraži internet malo bolje, ali bez brige, evo nekih linkova sa kojih možete da počnete. Recimo, RPG Net wiki ima arhivu besplatnih avantura, složenih po sistemima.

Dungeonmastering.com nudi vam čak 83 avanture, mahom za DnD 4E ali lako se daju prilagoditi za bilo koji sistem. GameSkinny je sajt koji pokriva razne oblike igranja, ali navodim ih zato što često daju besplatne module koji su deo zanimljivog pokreta koji se zove Free RPG Day. Naime, podstiču izdavače da svakog 16. juna podele sa svetom besplatne avanture u cilju popularizacije hobija.

Naposletku, hteo bih da vam skrenem pažnju na časopis Dungeon koji je izlazio od oktobra 1986. sve do decembra 2013. godine. Za tih nekih dvestotinak brojeva objavljeno je blizu šest stotina avantura. E sad. Na internetu bi trebalo da postoji arhiva svih brojeva, što znači da možete da nađete brdašce avantura. S obzirom na to da WotC nudi sve te časopise besplatno u svojoj arhivi, trebalo bi da vas ne navodim na greh.

Elem, besplatnog sadržaja ima mnogo, štaviše sasvim dovoljno da možete da se otisnete u svet RPG-a. Neki gejm masteri nikada ne napišu sami avanturu tokom cele karijere. To je sasvim okej. Za vas koji želite da pravite svoj sadržaj, pomoći ćemo vam naravno, pratite nas redovno.

I za sam kraj, ko želi da isproba prvu domaću avanturu, “Četir’ ivl klerika”, autora Mihaila Tešića – posredi je turnirska pustolovina napisana za potrebe RPG takmičenja u klubu “Zmaj” održanog 2003. godine. Uživajte i neka vam kockice uvek pokazuju povoljne brojeve!

Categories: Articles, RPG, Serbian

Tagged as: ,

3 replies »

  1. “Neki gejm masteri nikada ne napišu sami avanturu tokom cele karijere. To je sasvim okej”
    Konačno da neko ovo kaže, hvala vam.

    Sjajan tekst 🙂

  2. Lepa kolekcija resursa.

    Imam tri konkretne zamerke na tekst, jer se radi o role-play igrama. (Ne racunam u ove zamerke partije gde su igracima likovi bez licnosti, samo da bi se prosla avantura. Po meni to ne spada u role-play igre, mada je apsolutno moguce igrati avanture na taj nacin.)

    1) “Vaš zadatak kao GMa je da sledite uputstva i vodite igru, ništa lakše.”
    Da je potrebno samo slediti uputstva, avanture bi se izdavale u formatu Legacy igara. GMov zadatak je da, ako se vec koristi avantura koja je pripremljena od strane drugog autora, prvo prilagodi avanturu licnostima likova kojima vodi, a tek onda da je vodi.

    2) ‘Šta je onda “avantura”? Često se naziva i “modul”’
    Avanture se cesto nazivaju modulima u zargonu, ali ih ne treba svrstavati u istu kategoriju. Avanture su zakoruzene, imaju pocetak i kraj, i mogu da se ubace u bilo koji setting koji moze da ih podrzi ili da se vode zasebno. Moduli ne moraju da budu uopste avanture. Moduli su kao delovi slagalice od kojih se naslaze ceo setting. Neki moduli u sebi sadrze ili jednu ili vise avantura (tzv. modularne avanture), ali isto tako postoje moduli koji samo opisu grad i zivot NPCijeva u istom, sa nekom tamo rusevinom koju bi mozda nekome bilo zanimljivo posetiti. Dobar primer modula bez avanture je Village of Hommlet (originalni) koji je imao izdetaljisan grad i Moathouse (dungeon). Jedna od zanimljivosti tog modula je da nije bilo maltene ikakvih predefinisanih nacina da se igraci i likovi igraca zainteresuju da odu u Moathouse. Na GMu je bilo da nadje dobar razlog, bitan likovima i da ga inkorporira. Sa takvim pristupom od modula organski nastaju avanture.

    3) “Neki gejm masteri nikada ne napišu sami avanturu tokom cele karijere. To je sasvim okej.”
    Video sam par puta da ljudi pokusaju da vode avanture “kako pise u knjizi” bez ikakvih izmena. Cesto je bilo vrlo neorganskog osecaja za stolom, kao da onaj ko vodi manipulise igracima da ih navede na “ono sto treba da se desi”. Iznad, pod 1) sam vec prokomentarisao, GMov zadatak je da prvo prilagodi avanturu. Iako prilagodjavanje nije pisanje od nule, i dalje je pisanje avanture za te specificne likove koje ce igraci igrati.

Zašto ne biste ostavili komentar na tekst? / Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.