A Feast for Odin – recenzija

Vikinško doba je period u Evropskoj istoriji za čiji početak se uzima pljačkanje i spaljivanje manastira Lindisfarne, 793. godine, a kao kraj pogibija Haralda Hardrade, Norveškog kralja, u bici kod Stamford Bridža 1066. prilikom neuspelog pokušaja osvajanja Engleske krune. Period je poznat po Nordijskoj morskoj dominaciji tokom koje je, pored velikog broja napada i pljačkanja na, uglavnom, primorske gradove, došlo i do bitnih geografskih otkrića. A najveće geografsko otkriće od svih je svakako A Feast for Odin, igra toliko epska i masivna da je možete videti iz satelita.

8

• Vreme: 30-120 minuta
    • Broj Igrača: 1-4
    • Mehanizmi: postavljanje radnika, postavljanje pločica, pravljenje obrasca, izazivanje sreće, bacanje kockice
    • Dizajner: Uwe Rosenberg
    • Izdavač: Feuerland Spiele, ZMan Games
    • Izdato: 2016.

A Feast for Odin je igra za jednog do četiri igrača u kojoj će kroz veliki broj različitih akcija, postavljanjem radnika, igrači pecati, loviti, trgovati, čuvati životinje, graditi i pljačkati udaljene narode kako bi sakupili što više poena.

bg_afeastforodin_02

Tabla sa raspoloživim akcijama prikazuje čak 60-tak različitih polja, raspoređenih u 4 kolone. Svaki red predstavlja jedan tip akcije, dok svaka kolona zahteva veći broj radnika, ali uglavnom daje veće nagrade.

Pored relativno standardnog postavljanja radnika, osnovna mehanika igre je i ređanje pločica u okviru, pre svega, osnovne table, a zatim i na ostrva koja istražujete, kuće koje gradite i slično. Ovo pokrivanje u stilu tetrisa će vam na kraju svake runde donositi novac, dodatne resurse, ali i poene, jer veliki broj nepokrivenih polja ima oznaku za negativan skor na kraju partije.

bg_afeastforodin_03

Tipično za Rozenberga, igra ima i prehranjivanje radnika koje, doduše, opet radi po principu pokrivanja otvorenih polja, a uz to nije onoliko stresno koliko zna da bude. Tu su i okupacione karte nalik onim u Agrikoli, koje mogu da utiču na izbor strategije. Pored svega toga, igrači će morati da paze i na planinske trake sa resursima koji se troše, ali i na razmnožavanje domaćih životinja na njihovoj osnovnoj tabli, što osim poena može biti i odličan izvor velikih pločica za pokrivanje otvorenih polja.

Na kraju partije igrači sabiraju poene koje su sakupili kroz okupacije, kupljene brodove, emigracije, istražena ostrva, sagrađene kuće i životinje, a oduzimaju otkrivene negativne koji se nalaze na nepopunjenim mestima. Igrač sa najviše poena je pobednik.

bg_afeastforodin_04

Po pitanju komponenti, A Feast for Odin dolazi u ogromnoj, preteškoj kutiji koja je u potpunosti puna. Unutra je nekoliko stotina pločica koje predstavljaju hranu, predmete, table, drvene resurse, ostrva, kuće… Tu su i inserti za većinu kartonskih pločica, bez kojih bi, doduše, igra bila praktično neigriva. A Feast for Odin je bukvalno čudovište i opravdava veoma visoku cenu. Pored toga, Uve se u njoj ponovo udružio sa Denisom Lohauzenom kako bi i vizuelni užitak bio potpun!

bg_afeastforodin_05

Ogroman broj akcija nudi i veliki izbor različitih strategija, a opet i pored čak 60 polja, sve akcije su veoma lepo raspoređene i pregledne, pa će biti u potpunosti jasne već tokom prve partije! Ova grandioznost je vidljiva na svakom koraku, ne samo na broju akcija, ali i pored toga, igra ima iznenađujuće prosta pravila kada se referentna tabla sa fazama dobro isprati.

Epski osećaj stvaranja Nordijske zajednice. Bilo da ste se odlučili za pljačku, farming, lov i ribolov, istraživanje ili šta god drugo, tema se sasvim solidno provlači kroz celu igru. A Vikinzi su tematski uvek u modi!

Postavljanje pločica je neverovatno nagrađujuće. Osećaj kada pred kraj partije imate savršeno popunjene table je sjajan. Dobar izbor prilikom pokrivanja table je veoma bitan, i dosta utiče na izbor strategije, odnosno način na koji ćete dolaziti do pločica različitih boja.

bg_afeastforodin_06

Kod igre nam se ipak nisu svidele neke stvari. Lov, ribolov i pljačke uključuju korišćenje kockice kako bi se proverilo da li je i koliko akcija uspešna. I pored 3 dozvoljena ponovna bacanja i načina da se utiče na rezultat, ovaj deo definitivno nije baš najidealnije zamišljen i čini se kao da je Rozenbergu ponestalo inspiracije kako da ga reši. Dobra strana je što ako BAŠ niste ljubitelj kockica, ne morate nikada ići na te strategije, ili da planirate samo kada ste potpuno sigurni u uspeh.

Okupacije u osnovnim pravilima mogu biti veoma beskorisne. U suštini, igrači će kroz određene akcije dobijati okupacije tako što nasumično izvlače jednu sa vrha špila. Velika je šansa da igraču ta okupacije ni najmanje ne odgovara, ili da je jednostavno loša. Mi smo uveli kućno pravilo po kojem igrač svaki put vuče dve okupacije i bira jednu. To barem delimično ispravlja problem.

bg_afeastforodin_07

Kad je varijabilnost u pitanju, Odin je najvećim delom sendboks igra, pa će većina želje za ponovnim igranjem da se svodi na izbor različitih strategija i optimizacija već odigranih. Ipak, okupacione karte definitivno mogu dosta da utiču na način odigravanja igre, a samim tim i na njen životni vek.

Igra funkcioniše odlično u sve četiri ponuđene varijante broja igrača. U solo varijanti igrači zatvaraju sami sebe za naredni krug dok je za punim stolom igračima dozvoljeno da odigraju određene akcije iako su protivnički vikinzi već na njoj. Sve u svemu, osećaj je definitivno drugačiji, ali je igra podjednako dobra sa koliko god igrača da se igra! Velika preporuka za solo igrače je i BGG Solo Challenge za ovu igru koji jednom mesečno donosi neke manje izmene pravila, fiksne okupacije, ali i pokušaje igrača da se nadmeću sa ogromnom zajednicom koju nudi ovaj BoardGameGeek.

bg_afeastforodin_08

Ukratko, epski. Epski ogromna, prelepa, kvalitetna, ali i fantastično osmišljena i balansirana strategija koja za jednu euro igru odlično prenosi temu na koju se oslanja, dok u isto vreme mehanički briljira. Blagi uticaj sreće može smetati nekim igračima, mada se u većini slučajeva relativno lako izbegne.