Boardgames

Alien Artifacts – recenzija

Kažu da su samo dve stvari beskonačne – svemir i vreme koje provedete na BoardGamGeek dok tražite kako se zaista igra neka društvena igra. Za svemir, iskreno, nismo sigurni, ali je drugi deo ove tvrdnje poprilično istinit kada je u pitanju Alien Artifacts.

Alien Artifacts

    • Tip: strateška igra
    • Vreme: 60 minuta
    • Broj Igrača: 2-5
    • Mehanizmi: povlačenje karata, menadžment ruke, sakupljanje seta, varijabilni redosled faza
    • Dizajner: Marcin Senior Ropka i Viola Kijovska
    • Izdavač: Portal Games
    • Izdato: 2017.

Takozvane 4X igre (EXplore, EXpand, EXploit, EXterminate) su obično sinonim za epska, masivna iskustva koja vam jednako pojedu vreme koliko i prostor na stolu. Zato nas je ideja koju je Portal Games imao, 4X elegantno upakovan u kartašku igru koja traje do 90 minuta, jako zaintrigirala. Uostalom, kako odbiti mogućnost da doživite jedan Eclipse ili Twilight Imperium bez da istegnete leđa tegleći kutiju do drugara, ili da za igranje iste ne odvajate čitav vikend?

Alien Artifacts ja lako uporediti sa Imperial Settlers ili The 51st State, barem na prvi pogled. Gotovo sve komponente čine karte koje slažete na dve strane oko table sa odabranim vođom, pritom gradeći mašineriju koja će vam vremenom donositi resurse, jačati imperiju i, možda, dovesti vas do pobede. Tri tipa karata – brodovi, tehnologija i planete – slažete u isto toliko redova, a od odabranog lica znači da li vam daju samo pasivni bonus ili se koriste tokom odigravanja akcija. Resursi su takođe karte sa ikonicama koje odgovaraju građevinama (plus džokeri), protivnici su karte, čak i naslovni artefakti su karte. Ukoliko ne možete da zamislite kartičnu igru koja nije u ”gaćama”, pogled na Alien Artifacts bez slivova će vam izazvati vrtoglavicu.

Za svoju temu i grandioznost, Alien Artifact je neverovatno brza igra. Potezi se smenjuju munjevito i često ćete uhvatiti sebe da ste zapanjeni što je ponovo na vas red da igrate. Akcije su jednostavne i jasne, pa ćete lako planirati svoj put i nekoliko koraka unapred. Kupite kartu, platite njen razvoj, možda aktivirate jedan red, ili samo rezervišete resurse, za sve to su vam potrebni odvojeni potezi, ali se zbog toga igra nikada ne ”glavi” i obično ne traje duže od sat vremena. Karte koje će činiti vašu imperiju na sebi imaju jedan od četiri simbola, a uz odabranog lika imaćete neki okvirni put kojim ćete želeti da se razvijate. Naravno, to možete i u potpunosti ignorisati, ali sebi onda nećete obezbediti poene na kraju partije.

Kada konačno imate nešto karata u imperiji, želećete da pored EXplore koristite i ona preostala tri slova X. Planete ćete eksploatisati za resurse, ili će vam permanentno spuštati cenu daljeg razvoja, tehnologije će nagrađivati kolekcionare, dok brodovi… pa, valjda ne moramo da vam detaljno objašnjavamo šta rade brodići sa ogromnim pucama u svemiru. U stvari, aktiviranje jedne od tri glavne akcije viši liči na povlačenje ručice na slot mašini, samo što nedostaju voćkice. Aktiviranjem flote pucaćete na drugog igrača ili nasumični vanzemaljski sistem, što vam može doneti parice, poene, vrlo retke karte naslovnih artefakata, ali i ostaviti sve te skupe brodove u oblaku prašine i šrafova. Tehnologije, ako izvučete kartu sa njihovim simbolom, daju bonus poene ukoliko ste ispunili uslove sa karte. Na kraju, planete generišu po jednu kartu resursa, koja dodatno može da vam doda poen ukoliko ima na sebi simbol sa planete.

Da se razumemo – volim nasumičnost u igrama, uostalom ne bih obožavao ameritrash naslove. Ali, efekat sreće je toliko prenaglašen u Alien Artifacts, da će uticati na to da li ćete se zabavljati ili deprimirati uz igru. Za sve pomenute akcije izvlačite karte i samo od njih zavisi uspešnost. Premali broj? Pozdravite se od brodova. Simbol ne odgovara tipu tehnologije? Hvala što ste trošili resurse, ali nema bonusa za vas. A onda na drugom kraju stola vidite prokletog srećkovića sa pet planeta koga karta baš ”hoće” i nakupio je kako resursa, tako i poena. Još veća uvreda je veoma neujednačena moć artefakt karata. Nekima se igra okreće u vašu korist (krađa novca od ostalih igrača, dodatne kupovine), dok su neke veoma specifične i objektivno slabije. Tužno je što, za karte za koje morate poprilično da se pomučite, ne pružaju naročitu satisfakciju za odigravanje.

Kako je ovo igra iz Portal Games, imali smo realnu bojazan oko upoznavanja sa njenim pravilima i, nažalost, strah je bio opravdan. Iako je igra drastično manje komplikovana od Cry Havoc, sa sistemima koji bi trebalo da budu jasni kao dan, knjiga sa pravilima je bušna kao švajcarski sir. Od nejasnoća kada, šta i koliko može da se koristi, do glavobolja oko interpretiranja kada zaista možete da igrate više od dve karte po potezu (i koristite resurse sa planeta). Najgora situacija je efekat perpetuum mobile, koji se dešava  sa izgradnjom brodova. Naime, brodovi iz vašeg gradilišta instant ulaze u igru ako ste tehnologijama i planetama spustili cenu izgradnje toliko da ne morate da trošite kartu iz ruke. Kako brod odmah puca čim je izgrađen, možete se desiti da ga vanzemaljac ošteti i vrati na gradilište – odakle opet biva gratis izgrađen i tako u krug. U jednom trenutku imao sam tri broda koji su se dobrih 5-6 minuta vrteli u krug, sve dok konačno nisu polupali vanzemaljce i time zaustavili začarai krug. Nikome za stolom ovo nije bilo zabavno i apsolutno se nisam osećao zaslužnim za pobedu na kraju partije. Najnovija verzija pravila, izdata u maju, ispravlja ovaj propust, mada je zaprepašćujuće da je dizajnerima trebalo više od pola godine nakon izdavanja igre da uoče da propust uopšte postoji. Velika je šansa da vaša kopija igre nema ova osvežena pravila, što znači držanje foruma i raznih PDF fajlova na dohvat ruke.

Daleko od toga da je ovo jedina rupa u mehanikama ili pravilima. Igra je u potpunosti podložna eksploatisanju i često se iz 4X pretvori u 1X, gde agresivno forsiranje jedne strategije daleko nadmašuje pažljivo balansiranje i razvijanje tako da vam se karte međusobno podržavaju, dok jurite ka cilju svoje frakcije. U većini slučajeva će igrač koji ima ogroman broj planeta ili brodova biti taj koji će biti stalno na čelu, jer efekat slot mašine mnogo bolje radi kada na jednom povlačenju imate više stvari koje se aktiviraju. Postoji uvek mogućnost da napadnete nekog od igrača, ali ćete u većini slučajeva samo polupati svoju flotu, a njemu privremeno isključiti tehnologiju ili dve. Od nebrojeno partija, možda smo samo dva ili tri puta imali one u kojima su se igrači napadali, a i to isključivo jer smo se tako dogovorili. Daleko bolje i sigurnije nagrade su kada se bijete sa vanzemaljcima, što znači da je gotovo nemoguće zaustaviti igrača koji se previše razvije.

Veoma je teško preporučiti Alien Artifacts. Ispod svog tog haosa sa pravilima, eratama i forumskim temama koje možda jesu, a možda i nisu zvanični odgvori izdavača, krije se jedna elegantna i brza 4X igra kojoj i dalje treba dosta poliranja da dostigne pravi sjaj. Znam da Portal Games može bolje od ovoga, jer su već uspevali da naprave odlične kartaške igre. Nešto, negde, je zapelo kada je nastajao Alien Artifacts i možda u budućnosti ovo konačno bude 4X igra koja nam je obećana. U ovom trenutku, od nas nema preporuku.

 

Velijah: U redakciji svi znaju da volim svemirske igre. A još više volim kartične igre. Da se razumemo, ja sam prvi dao šansu Cry Havocu i švajcarskom siru od njegovih pravila. Dok Alien Artifact napreduje po pitanju generalne uobličenosti  i pisanja knjige pravila, neke krucijalne situacije su mutne. Bilo je potrebno 6 do 8 meseci Portalu da reaguje i donekle reši nedoumice oko određenih situacija. A i sama rešenja su vrlo diskutabilna. Sve u svemu, krugovi igre lete brzinom koja preti da izazove vrtoglavicu. Osvajanje Alien Artifacta se čini kao guranje ruke u šuplji panj u Fleš Gordonu, nadate se da vas drveno čudovište neće ugristi i da nećete poludeti od beskorisnosti mehanike vanjzemaljskog artifakta. Iako nije kooperativna igra, često se čini da je napadanje krajnje beskorisno jer jednostavno možete preteći nekoga samo istraživajući planete i igrati rulet sa resursima. Jako sam želeo da mi se ova igra svidi, ali bez jasnih ciljeva i boljeg balansa, ova igra neće skoro sleteti na sto za igranje.

1 reply »

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.