Robin Hood and the Merry Men – recenzija

Priča o hrabrom odmetniku koji se bori protiv zle vlasti otimajući od onih koji kradu od naroda je bezvremenska i primenjiva na bilo koje doba i mesto. Na stranu to što sam uvek bio slab na engleski folklor u bilo kom obliku, Robin Hud je objektivno jedna od najpoznatijih svetskih legendi uz koju su odrasle i uz koju će odrasti mnoge generacije.

Robin Hood

• Vreme: 60-90 minuta
    • Broj Igrača: 1-5
    • Mehanizmi: varijabilne moći igrača, povlačenje karata, bacanje kockica, postavljanje radnika, skupljanje setova, izazivanje sreće
    • Dizajner: Ivana Krstevski, Vojkan Krstevski, Maja Matovska, Martyn Poole, Toni Toshevski
    • Izdavač: Final Frontier Games
    • Izdato: 2018.

Robin Hood and the Merry Men je igra za jednog do pet igrača, mehanički koktel, u kojem će igrači voditi poznate likove kao što su Mali Džon, Vil Skarlet, Lejdi Merijen i mnoge druge.

U osnovi polu kooperativna, ali sa opcionim punim kooperativnim modulom, igrači će pokušati da sruše vlast zlog Princa Džona i njegovih pomoćnika, Šerifa od Notingema i Gaja Gizborna, ali i da sakupe što veći broj poena kako bi pobedili svoje suparnike. Osnovna mehanika igre je postavljanje radnika koja je podeljeno u dva dela. Postavljanje vesele družine tokom koje će igrači skupljati resurse i kockice, ali i graditi barikade i zamke, a sve uz pomoć karata koje igrači mogu odigrati pasivno u neki vid skupljanja kolekcije ili aktivno kako bi odigrali jaču akciju. Druga faza je postavljanje heroja koji će se nadmetati na streličarskim turnirima, oslobađati zatvorenike i boriti se protiv stražara. Između ove dve faze se aktiviraju zlikovci koji će postavljati stražare, otimati novac od sirotinje, zatvarati članove vaše družine…

bg_robinhoodandthemerrymen_10

“Između ove dve faze se aktiviraju zlikovci koji će postavljati stražare, otimati novac od sirotinje, zatvarati članove vaše družine…”

Igra traje 4 ili 5 rundi u zavisnosti od broja igrača, ili se prerano završava porazom svih učesnika, ako dozvole da se u selu sakupi previše stražara ili raja ostane bez novca. Ipak, ako su negativci zaustavljeni u njihovim zlim namerama, igrači će sabrati poene sakupljene tokom igre sa krajnjim koje će dobiti za izgrađene barikade i zamke, ali i za skrivene zadatke koje im je postavio Kralj Ričard. Većina ovih krajnjih poena zavisi od pozicije na lestvici reputacije koju su igrači skupljali tokom partije.

Za našim stolom se našla deluxe verzija igre, pa je i kvalitet komponenti na veoma visokom nivou. Duple table imaju fiksirana mesta za drvene komponente, a resursi su u oblicima onoga što predstavljaju. Da upotpuni užitak kvalitetnih komponenti, Mico je uradio odličan posao sa ilustracijama, pa igra na stolu izgleda odlično.

bg_robinhoodandthemerrymen_06

Robin Hood and the Merry Men je poprilično kompleksna igra prepuna sitnih pravila i različitih mehanika, pa se nisam preterano ni trudio da objasnim sve što ona nudi, jer bi završili sa opisom ruskih romana devetnaestog veka. U ovoj činjenici leže koliko dobre toliko i njene loše strane.

Makedonska grupica dizajnera je ovu igru napravila pod očiglednim uticajem Laserdinih naslova, pa smo dobili jednu veoma tematsku igru koja ima gomilu isprepletanih mehanika koje zavise jedna od druge. Da se odmah razumemo, igra nije kopija ni jedne Laserdine igre, ali je definitivno nastala pod uticajem njegovog načina pristupa dizajnu.

bg_robinhoodandthemerrymen_05

“Ovaj pristup ograničavanju je odlično osmišljen, a bodovi koji se dobijaju od skupljenih setova dovode do teških odluka.”

Odigravanje vesele družine je praćeno kartama koje igrač ima u ruci. Tako će za slabije akcije igrači odigravati karte u pasivnu zonu koja će im na kraju potencijalno donositi poene, ali i tokom igre otvarati mogućnost prebacivanja tih kartica u aktivnu zonu, ako vam ni jedna iz ruke ne odgovara. S druge strane, jače akcije će pored karata u aktivnoj zoni (koje moraju imati ikonicu te akcije i poseban bonus za nju) nositi i rizik završavanja u zatvoru za vaše male pulene. Ovaj pametan pristup delimičnom ograničavanju je odlično osmišljen, a bodovi koje igrači dobijaju za skupljene setove mogu potencijalno dovesti do teških odluka.

bg_robinhoodandthemerrymen_03

Bodovanje skrivenih zadataka će se aktivirati samo ako ste poslali svoje radnike u Krstaški pohod za koji će vam osim resursa i novca biti potrošen i sam radnik. Tako ćete za svakog od svojih poslatih drugova imati mogućnost da aktivirate po jedan skriveni zadatak.

Svidela nam se i reputaciona lestvica koja je podeljena u segmente koji postepeno uvećavaju poene dobijene na kraju igre za barikade, zamke i poslate vojnike. S obzirom da se najveći broj poena dobija krajnjim bodovanjem, reputaciona lestvica je tokom igre daleko bitnija od one sa pobedonosim poenima.

bg_robinhoodandthemerrymen_09

“Ipak, igra ima i ozbiljne mane.”

Polu kooperativni pristup igri je rizičan potez dizajnera jer veliki broj igrača nije ljubitelj konstantnog praćenja ličnih i zajedničkih interesa, ali za utehu je što je ovo apsolutno tematski pogodak, a igra ne bi trebalo da bude preterano teška za pobediti. S druge strane pun kooperativni modul dodaje otežane kartice, pa bi zabava i tu trebalo da bude zagarantovana, za one koji su ljubitelji.

Ipak, igra ima i ozbiljne mane. Za početak, pravila nisu baš najbolje i najpreglednije napisana što je za igru ove kompleksnosti veliki problem, a kartice sa pomoćnim informacijama za igrače su dovoljno velike da sadrže sve što bi na njima bilo potrebno, ali su, naprotiv, potpuno beskorisne. Tokom svake partije koju smo odigrali smo morali svaki čas da okrećemo pravila i podsećamo se šta se sve dešava u raznim situacijama u koje smo uvalili naše heroje i drugare. Na svu sreću, predusretljivi ljudi na BGG forumima su ove probleme rešili, ali je šteta što se to nije našlo u kutiji.

bg_robinhoodandthemerrymen_04

Drugi problem koji veoma loše utiče na uživanje u ovoj igri, a verovatno je mogao biti rešen u nekom trenutku tokom dizajniranja su… kockice. Naime, Robin Hood and the Merry Men je kompleksna euro igra koja koristi kockice za razrešenje pojedinih akcija. I dok su kockice koje se koriste za borbu protiv stražara na raznim seoskim lokacijama donekle okej jer predstavljaju resurs i imaju lak način za ponovno rolanje, kockice sposobnosti koje se koriste za turnire, oslobađanje zatvorenika i potkradanje bogataša u gradu, su potpuni promašaj. Poseban problem je ova poslednja akcija koja, ako je odigrate bezuspešno, pošalje vašeg radnika u zatvor. Dodatno kažnjavanje igrača zato što nije uspeo u nekoj akciji je, iako tematski realno, užasno loše za igru ovog kalibra.

Varijabilnost u igri je poprilično velika. Osim već pomenutih stvari, igra nudi nekoliko različitih modula koji dodatno olakšavaju, otežavaju i menjaju određena pravila, pa je, onima kojima se igra svidi, dugoročna zabava obezbeđena.

bg_robinhoodandthemerrymen_8

Robin Hood and the Merry Men je pokušaj da se dosegne Laserdina elegantna kompleksnost kroz veoma zanimljivu i lepo iskorišćenu temu, lepe ilustracije i kvalitetne komponente. Iako dizajneri nisu u tome baš sasvim uspeli, igra ima potencijala i neke veoma dobro realizovane ideje koje su, nažalost, pale u senku užasno loših pravila i referentnih kartica, ali i kockica za rezoluciju akcija. Ako vam ne smeta malo nasumičnosti i volite temu Robin Hooda, Vesela Družina je definitivno igra za vas. Ali, ako ste ipak ljubitelji isključivo taktičko-strateških ponižavanja protivnika, onda je možda bolje da je preskočite.

Ostavite komentar ili postavite pitanja na našem sajtu. Pridružite se diskusiji na našem Discord serveru. Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook, Twitter i Instagram.