Catan: Istraživači i Gusari – recenzija

Šta god mislili o njemu, činjenica je da je Catan najpopularnija moderna društvena igra i da je postao fenomen van okvira samog hobija. Pojavljuje se u filmovima, serijama i novinama, o njemu pričaju glumci, pevači i druge javne ličnosti, a iz glave Klausa Teubera nam je stigao bezbroj tematskih varijacija, od geografije i istorije, pa sve do Igre Prestola. Ovaj put ćemo ipak pričati o ekspanziji za osnovnu igru koja će vas odvesti u svet istraživača i gusara.

Catan: Istrazivaci i Gusari

• Tip: strateška, porodična igra
  • Vreme: 90-120 minuta
  • Broj Igrača: 2-4
  • Mehanizmi: menadžment ruke, bacanje kockica, modularna tabla, trgovina, pravljenje ruta
  • Dizajner: Klaus Teuber
  • Izdavač: KOSMOS
  • Izdato: 2013.
  • Posle Pomoraca i Gradova i Vitezova još jedna ekspanzija za Catan je dobila srpsko izdanje. Čim otvorite pravila, shvatićete da Istraživači i Gusari nisu baš standardna ekspanzija. Prvih par strana će vam objasniti koje komponente iz osnovne igre da prebacite u novu kutiju i kako da sve to spakujete, jer vam od sada veliki broj originalnih delova neće više trebati. Nećete više kupovati razvojne kartice niti unapređivati naselja u gradove, a u osnovnoj kutiji će vam ostati i neke pločice za tablu, uključujući i pustinju sa lopovom.

bg_catanistrazivaciigusari_03

“Istraživači i Gusari se sastoje od osnovnog scenarija koji će vas polako uvesti u svet novih pravila i još tri različita modula koje možete igrati pojedinačno ili u bilo kojoj kombinaciji.”

S druge strane, kutija Istraživača i Gusara je već prepuna novih stvari. Svaki igrač dobija nove komponente u svojoj boji među kojima su brodići, markeri, naselje sa pristaništem, posade i naseljenici. Tu je i pregršt novih pločica sa resursima i drugim lokacijama vezanim za različite module, morske table za kreiranje mape i zlatnici.

Istraživači i Gusari se sastoje od osnovnog scenarija koji će vas polako uvesti u svet novih pravila i još tri različita modula koje možete igrati pojedinačno ili u bilo kojoj kombinaciji. U odnosu na osnovnu igru, prvi scenario eliminiše mogućnost unapređenja naselja u gradove, ali vas upoznaje sa naseljima sa pristaništem koja će vam takođe davati 2 poena, ali će vam umesto prinosa dodatnog resursa otvoriti mogućnost pravljenja brodova i naseljenika. Brodovi istražuju ostrva koja se nalaze istočno od novog, bananolikog Katana, dok će naseljenici uz pomoć dotičnih kreirati naselja u tim udaljenim zemljama. Jedna od najmanjih, ali veoma bitnih izmena u odnosu na originalnu igru su zlatnici koje će igrači dobijati svaki put kada se bacanjem kockice ne aktivira ni jedno njihovo polje, a dva zlatnika će moći da zamene za bilo koji resurs prilikom gradnje.

bg_catanistrazivaciigusari_04

S obzirom da je iz igre izbačen lopov, prilikom bacanja sedmice aktivni igrač će postavljati svoj gusarski brod na jedno od morskih polja, koji će osim krađe resursa uzimati harač od brodova drugih igrača koji prolaze pored njega.

Prvi modul će vas upoznati sa gusarskim logorima protiv kojih će igrači pokušati da se izbore slanjem posade. Pored dodatnih poena za borbu, igrači će otvarati ova polja za kreiranje naselja koja će umesto standardnih resursa donositi po 2 novčića, kada padne prikazani broj.

Drugi modul uvodi pecanje i otkrivanje pločica sa ribom. Igrači će tokom poteza imati mogućnost da uz malo sreće pronađu ribu, a zatim da je brodom odvezu u luke Veća Katana, što će opet donositi dodatne poene u igri.

Treći modul vas stavlja u uloge trgovaca koji će kupovati začine od pronađenih sela na novim ostrvima. Kako bi se domogli začina igrači će opet morati da pošalju svoju posadu, ali će osim poena za začine dobijati i pasivne bonuse koji će im ubrzati brodove, dodati mogućnost prodaje karata za zlatnike, ali i olakšati borbu protiv tuđih gusarskih brodova.

bg_catanistrazivaciigusari_07

U zavisnosti od izbora modula, pobednik će sada morati da sakupi do čak 17 poena, iako je iz igre izbačena mogućnost skupljanja dotičnih kroz razvojne kartice (pa samim tim i najveću vojsku) i najduži put. Na ovom putu do pobede će vam sada pomoći pravila vezana za pomenute module, pa osim što će igrači skupljati direktne poene kroz trgovinu, pecanje i borbu sa piratima, za svaki modul će jedan dodatni poen imati onaj koji je trenutno na njegovoj lestvici prvi.

Pa, kao što se iz ovog kratkog opisa može videti, Istraživači i Gusari predstavljaju ogromnu promenu originalnog koncepta Katana. Ne samo što donosi veliki broj novih ideja već i izbacuje iz igre neke stvari koje možda nisu baš najbolje funkcionisale. Jedna od najsitnih, ali i najpozitivnijih promena je uvođenje zlatnika koji predstavljaju ozbiljno smanjen uticaj sreće.

bg_catanistrazivaciigusari_06

“Igra je i neuporedivo tematski jača, što definitivno ulepšava osećaj igranja.”

Katan ne traje kratko, pa je u igri jedan od najužasnijih osećaja bio kada vas zatvore relativno brzo i onda sledećih pola sata, sat provodite u mučnom odigravanju beznadežnih poteza. Ekspanzija rešava ovaj problem tako što vam uvek dozvoljava da napravite brod i njime pošaljete naseljenike da naprave naselje na nekoj priobalnoj lokaciji.

Igra je i neuporedivo tematski jača. Originalni Katan je i pored lepih komponenti bio poprilično apstraktan. Ubacivanje brodova, naseljenika, trgovačkih sela, pecanja i drugih stvari uvodi mnogo više čisto tematskih momenata koji definitivno ulepšavaju osećaj igranja.

bg_catanistrazivaciigusari_09

Različiti moduli će povećati i kvalitet ponovnog igranja, ali i otvoriti mogućnost “biranja” dužine partije. Osnovni scenario je veoma prost, ali i dalje zabavan za jednu brzinsku partiju, dok je poslednji sa uključenim svim modulima, epska trka koja vam otvara mnogo mogućnosti i više različitih strategija.

Igra zbog uvođenja zlatnika i automatskog menjanja 3 za 1 resursa, blago smanjuje zahtevnost za trgovinom sa drugim igračima, pa je u ovoj varijanti u potpunosti igriva za samo dva igrača. Ne samo igriva, nego i veoma zabavna jer će pri početnom postavljanju igrači stavljati i po dva neutralna grada od preostale dve boje, koji će dodatno napraviti gužvu na početnom ostrvu. Međutim, zlatnici su ograničeni na maksimalno 4 potrošena (tj. dva kupljena resursa) tokom jednog poteza, pa je osnovna trgovina i dalje bitan faktor igre, pa ni oni koji su ljubitelji dotične, ne treba da brinu!

bg_catanistrazivaciigusari_08

Ipak, sve te pozitivne promene moraju da donesu i po koju manu. Zbog svoje modularnosti, postavljanje igre sada traje osetno duže, u zavisnosti od toga za koji ste se scenario opredelili. Dok će osnovna varijanta biti postavljena u otprilike istom vremenskom roku kao i originalna igra, scenario sa sva tri modula će vam uzeti barem duplo, ako ne i tri puta više vremena, a usput će vam i zauzeti ceo sto (što doduše, izgleda stvarno prelepo, posebno kada se otkriju skrivena ostrva). U dužini postavljanja vam neće pomoći ni to što su sada komponente raspoređene po kesicama umesto u fantastičnom insertu iz originalne igre.

“U dužini postavljanja vam neće pomoći ni to što su sada komponente raspoređene po kesicama umesto u fantastičnom insertu iz originalne igre.”

Iako je uticaj sreće osetno umanjen, i dalje se kocka javlja na nekoliko mesta kao sredstvo za rešavanje akcija. Tako će igrači moći da upecaju ribu samo ako je pronađu bacanjem kockice, moći će da oteraju protivnički gusarski brod ako bace šesticu, ali i da dobiju jedan korak više na tabli za praćenje poena za borbu protiv gusarskih logora ako bace veći broj od protivnika.

bg_catanistrazivaciigusari_02

“Promene su velike, ali osim nešto lošije organizacije kutije i dužeg postavljanja igre, isključivo u pozitivnom smeru.”

Istraživači i Gusari je ekspanzija koju toplo preporučujemo svakome ko uživa u originalnoj igri. Promene su velike, ali osim nešto lošije organizacije kutije i dužeg postavljanja igre, isključivo u pozitivnom smeru. Uticaj sreće je osetno umanjen, igra je mnogo tematski jača i zabavnija, partije mogu trajati duže ili kraće u odnosu na izbor modula, a i sama ponovna igrivost je daleko bolja zbog toga. Dodatni šlag na tortu daju domaća pravila, što uz odlično implementiranu varijantu za dva igrača povećava pristupačnost za stare igrače, ali i one koji su tek ušli u hobi.

Ekspanziju je za potrebe recenzije ustupio Klub Astal.